2016/04/04

Sałatka z kaszy jęczmiennej

Kasze są coraz częstszym gościem na naszych stołach. Najczęściej zastępują ziemniaki co jest bardzo dobrym posunięciem dietetycznym. Zawierają bowiem dużo błonnika i w zależności od rodzaju kaszy składników mineralnych. Najbardziej wartościowe są te kupione u lokalnych sprzedawców na straganach, czy ryneczkach.  Warto też eksperymentować z kaszami i tak jak ja używać ich jako główny składnik sałatek co sprawdzi się jako lunch do pracy.
Dzisiejszą kaszę, którą chcę Wam przedstawić jest kasza jęczmienna. Bogata w błonnik, cynk, magnez, czy żelazo. Zapewne wspomoże naszą perystaltykę i na długo pozostaniemy syci. Dodatek świeżej sałaty, natki pietruszki lub szczypiorku sprawi, że poczujemy wiosnę. 
Jakiś czas temu od Kujawskiego dostałam wspaniały prezent: 4 oleje tłoczone na zimno a pośród nich mój ulubieniec olej z pestek dyni. Ma on kolor ciemno zielony oraz  aromat orzechowy co idelanie podkreśla smak tej sałatki. Zawiera on witaminy tj. A, E i D oraz składniki odżywcze jak selen, potas i cynk. Posiada nienasycone kwasy tłuszczone omega-3 dlatego nie powinno się poddawać go obróbce cieplnej aby nie utracił właściwości prozdrowotnych.
Zatem zachęcam do wykonania tej sałatki.

Porcja dla 2 osób

Składniki:

  • szklanka kaszy jęczmiennej,
  • pół puszki kukurydzy,
  • 3 ogórki kiszone, 
  • 1/2 główki sałaty lodowej,
  • 1 jabłko,
  • pół szklanki kiełków rzodkiewki,
  • pół pęczka szczypiorku,
  • 3 łyżki oleju z pestek dyni Kujawski,
  • łyżka soku z cytryny,
  • sól i pieprz do smaku
Przygotowanie:

Kaszę należy przepłukać pod bieżącą wodą dwukrotnie. Zalać 2 szklankami wody, gotować do miękkości od czasu do czasu mieszając (ok 15 min ). Wystudzić.
Sałatę pokroić według uznania, jabłko obrać, pokroić w grubszą kostkę. Ogórki kiszone należy pokroić w kostkę. Kaszę oraz pozostałe składniki umieścić w misce. 
Olej, sok z cytryny sól i pieprz wymieszać w niewielkiej miseczce wlać do  sałatki, połączyć. Gotowe danie można zapakować do lunch box'a i zjeść w pracy;) Smacznego!